گروه سیاسی- محمدعلی بدری: سخنگوی وزارت امور خارجه خبر داد: ایران یک ماه دیگر هم برای دستیابی به تفاهم با طرف‌های ذیربط هسته‌ای صبر می‌کند.

این در حالی است که13دی خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: ایران اعلام کرده است که غرب پذیرفته تا 2 ماه برای تصمیم‌گیری ایران صبر کند و یک ماه از این فرصت سپری شده است.

این موضوع که این یک‌ماه، ضرب‌الاجلی از سوی ایران برای غرب است یا فرصتی از سوی غرب برای ایران، اگرچه در 2 گزاره اخیر روشن نیست اما سخنگوی وزارت خارجه آلمان با اعلام اینکه تعیین «ضرب‌الاجل ایران» برای کشورهای غربی تغییری به‌دنبال نخواهد داشت، گفت که پیشنهاد جامعه بین‌الملل به این کشور همچنان معتبر است و ایران باید از این «فرصت» استفاده کند.

اگر نشود، تولید می‌کنیم

در همین حال13 دی خبری به نقل از رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران منتشر شد. او در این خبر به پرسش خبرنگاری درباره گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره اظهارات اخیر مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد.

آسوشیتدپرس به نقل از مقامات ایرانی نوشته بود که اگر تا پایان ژانویه سال‌جاری طرح پیشنهادی درباره سوخت مورد نیاز رآکتور تهران نهایی نشود، ایران سوخت 20 درصد را تولید خواهد کرد.

مهمان‌پرست در این‌باره گفت: برابر مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با طرف‌های ذیربط قرار شده بود که سوخت رآکتور تحقیقاتی ایران تامین شود و چنانچه این امر محقق نشود، این کشور خود سوخت را تولید کند. در این میان برخی از طرف‌ها از ایران خواستند که ایران 2 ماه برای تفاهم صبر کند که از سوی کشورمان با این موضوع موافقت شد.

او اما درباره این فرصت 2ماهه توضیح داد: اینک یک ماه از 2 ماه به پایان رسیده و یک ماه دیگر فرصت باقی مانده است تا چنانچه این امر اجرا نشود، جمهوری اسلامی ایران تصمیم مقتضی را اتخاذ کند.

خبرگزاری فرانسه اما به نقل از مقامات ایرانی نوشت: ایران می‌گوید که غرب قبلا گفته ‌بود که 2 ماه صبر می‌کند و حالا یک ماه از این زمان سپری شده و فقط یک ماه دیگر مانده‌است.به گزارش خلیج تایمز، در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که ضرب‌الاجل ایران برای پذیرش پیشنهاد هسته‌ای چیزی را تغییر نمی‌دهد.

تا اول سال نو

پیش از این نیز منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران درباره پیشنهاد تبادل سوخت گفت که درصورت عدم‌پاسخ کشورهای غربی به پیشنهادهای ایران برای خرید یا تبادل سوخت، ایران به‌طور رسمی تولید سوخت مورد نیاز خود را با غلظت ۲۰ درصد با اتکا به متخصصان فنی‌اش آغاز خواهد کرد.

متکی در حالی این اولتیماتوم را اعلام کرد که کشورهای عضو گروه 1+5 تا پایان سال ۲۰۰۹ میلادی به ایران فرصت داده بودند که پاسخ خود را در مورد پیشنهاد این کشورها مبنی بر مبادله ۷۵ درصد ذخیره اورانیوم غنی‌شده با غلظت پایین با سوخت هسته‌ای مورد نیاز برای رآکتور تحقیقاتی تهران اعلام کند.

هیأت اروپایی، در راه تهران

در همین حال خبر می‌رسد تعدادی از نمایندگان و روسای برخی کمیسیون‌های پارلمان اروپا به‌زودی راهی ایران می‌شوند.سخنگوی وزارت خارجه البته این سفر را در چارچوب برنامه‌های منظم میان مجلس شورای اسلامی و پارلمان اروپا دانست و آن را در تقویت روابط دو طرف در زمینه‌های گوناگون مفید معرفی کرد.

رامین مهمان‌پرست مطرح شدن موضوع هسته‌ای ایران و نیز حوادث اخیر کشور را در جریان دیدار هیات پارلمان اروپا با همتایان خود در مجلس شورای اسلامی منتفی ندانست. روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی اعضای این هیات را 11نفر و زمان سفر آنها را هفته آینده اعلام کرده است.

کد خبر 98672

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز